Er is een oud gezegde dat luidt: de één zijn dood is de ander zijn brood. Nu luxemerken worstelen met een afnemende vraag in belangrijke markten als China, floreert een andere luxesector: reizen.

Deze sector kwam tot stilstand tijdens de coronapandemie, toen de vraag naar luxemerken juist tot een recordhoogte steeg. Maar nu zitten luxe reizen in de lift, dankzij steenrijke consumenten die hun geld liever uitgeven aan ervaringen dan producten.

Consultancybureau McKinsey schat dat de wereldwijde uitgaven aan luxe reizen zullen toenemen tot 391 miljard dollar in 2028, een groei van 10 procent ten opzichte van 2023.

Reisagent Julia Carter, oprichter van het luxe reisbureau Craft Travel, zegt tegen Business Insider dat unieke ervaringen hoger dan ooit op de prioriteitenlijst van vermogende consumenten staan. “Mensen willen dingen die speciaal voor hen zijn samengesteld.”

Deze verschuiving in de bestedingen van consumenten kan luxemerken schaden. Maar het is een perfect moment voor de historische luxetrein Orient Express om een comeback te maken.

€3.500 voor een treinreis met één overnachting

De Orient Express werd 140 jaar geleden gelanceerd door de Belgische ingenieur Georges Nagelmackers en was een luxe slaaptrein die op zijn hoogtepunt van Parijs naar Istanbul reed.

Het merk is zo verankerd in 'pop culture' dat het diende als inspiratie voor de romans van Agatha Christie en, in de afgelopen jaren, Hollywoodfilms met steracteurs Judi Dench en Kenneth Branagh.

Toen langzame treinreizen plaatsmaakten voor snellere opties, zoals vliegtuigen en hogesnelheidstreinen, eindigde het gouden tijdperk van de Orient Express. De laatste rechtstreekse reis tussen Parijs en Istanbul vond plaats in 1977. Begin jaren 80 was er nog een korte opleving met een afgeslankte dienst.

De Oriënt Express reed voor het eerst in 1883. Foto: Buyenlarge/Getty Images

Dat was zo'n beetje het einde voor de Orient Express - tot nu.

In samenwerking met de Italiaanse luxe reisorganisatie Arsenale Group is de Orient Express zich aan het opmaken voor een comeback, met de opening van twee nieuwe hotels in Italië en zes gloednieuwe luxe slaaptreinen onder de naam La Dolce Vita.

Vanaf het voorjaar van 2025 zullen de treinen, die plaatsbieden aan maximaal 62 passagiers, rijden op ruim 16.000 kilometer spoor in 14 Italiaanse regio's, waaronder Sicilië.

Ticketprijzen beginnen bij 3.500 euro voor een reis met één overnachting in een luxe cabine.

'Mensen willen niet in de rij staan'

De terugkeer van de luxetrein komt op een gunstig moment voor het bedrijf, nu consumenten steeds vaker kiezen voor luxe reizen in plaats van dure merkproducten.

Tarieven op La Dolce Vita Orient Express beginnen bij 3.800 dollar voor een verblijf van één nacht. Foto: Courtesy of Orient Express Italy

Luxe treinreizen zijn ook erg exclusief, een andere topprioriteit onder rijke reizigers. “Mensen willen de luxe van ruimte en privacy”, zegt reisbureau Craft tegen Business Insider. “Ze willen niet gedwongen worden in rijen te staan en foto's te moeten maken met duizenden mensen om zich heen.”

“Als je het hebt over luxe cruises, heb je het over 12.000 passagiers”, zegt algemeen directeur Samy Ghachem van La Dolce Vita tegen Business Insider. "Onze treinen zijn veel intiemer."

Hoewel het bedrijf zich op korte termijn vooral richt op Italië, bereidt het ook de lancering voor van zijn eerste superjacht in 2026 en luxe slaaptreinen in andere regio's, waaronder het Midden-Oosten.

De heropleving van de Orient Express sluit aan bij wat Ghachem een van de grootste trends in luxe reizen noemt: “Mensen willen terugkomen van vakantie met een verhaal.”

LEES OOK: Met de trein door Europa: dit zijn 4 fouten die je moet proberen te vermijden